Scholieren en docenten zijn enthousiast over pre-studeren

Stephanie (FVL* 4-vwo) volgde de reeks  Inleiding Kunstgeschiedenis:

‘Het viel me ook op dat je op de universiteit vooral heel veel zelf moet doen. Je moet zelf beslissen of je aantekeningen maakt, of je het boek leest en of je überhaupt op komt dagen bij het college. Je hebt veel meer vrijheid en dat was wel fijn vond ik.’

Claire (FVL 6-vwo) volgde de reeks  Russische cultuur en geschiedenis:

‘Ik kan niets anders zeggen dan dat ik heel positief ben over de colleges, en over deze studie. [...] Ook de coördinatie tussen de UvA en school verliep perfect en was de UvA zelf heel vriendelijk en behulpzaam. Ik had niet het gevoel dat we werden gezien als ‘’jonger’’ of als speciale gevallen of dat we in een uitzonderingspositie verkeerden. Dat is fijn omdat je zo het beste een oordeel kunt vormen.’

Daniel (FVL 6-vwo) volgde de reeks  Russische cultuur en geschiedenis:

‘Ik kan nu aan het einde van de collegereeks met plezier zeggen dat ik het er erg naar mijn zin heb gehad. Ik mis het zelfs nu om na school op dinsdag en donderdag naar de UvA te gaan samen met drie klasgenoten.’

Larissa (FVL 6-vwo) volgde de reeks  Russische cultuur en geschiedenis:

‘Ik zou het dan ook iedereen aanraden extra colleges te gaan volgen aan de UVA. Doordat er veel dieper op de stof wordt ingegaan dan op de middelbare school kan je er behoorlijk veel van leren en kan het je zeker helpen bij je studiekeuze.’ 

Prof. dr. Ellen Rutten - docent van de reeks  Russische cultuur en geschiedenis:  

'Ik vond het bijzonder leuk om deze leerlingen in mijn college te hebben. Ze deden actief mee, al had ik het gevoel dat ze buiten de feitelijke collegetijd weinig aansluiting vonden bij de andere studenten. Dat is vast ook moeilijk en misschien niet nodig. Voor mijn gevoel sloot het niveau goed aan - soms merkte ik dat sommigen van hen de discussieopdrachten lastig vonden, maar anderen konden daar prima mee uit de voeten.'

Nikki (FVL 5 vwo) volgde de reeks Geschiedenis van de filosofie:

'Filosofie is hoe dan ook handig in mijn latere leven, omdat het je leert denken op een andere manier. Je leert objectiever en bewuster kijken naar de wereld; wat gebeurt er om me heen? Is dit goed? Hoe kan ik eigenlijk weten of iets goed of fout is? Wanneer is iets goed en wanneer is iets fout? In het afgelopen jaar dat ik kennis heb gemaakt met filosofie heb ik hier heel veel over nagedacht en heb ik me bezig gehouden met de vraag wie ik wil zijn in de samenleving. Dat is de reden waarom ik ook vind dat filosofie een verplicht vak zou moeten zijn in de bovenbouw van de middelbare school voor in ieder geval één jaar. '

* FVL=Fons Vitae Lyceum.

Gepubliceerd door  Faculteit der Geesteswetenschappen

21 maart 2017