De KNAW heeft 26 nieuwe leden gekozen. Dat is inclusief de extra ronde voor vrouwelijke wetenschappers die de KNAW hield in het kader van het Westerdijkjaar. Leden van de KNAW, vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines, worden gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties. De KNAW telt ruim vijfhonderd leden. Een lidmaatschap is voor het leven. Op donderdag 8 juni worden de nieuwe Akademieleden geïnstalleerd.
Patricia Pisters
Patricia Pisters, foto: Bas Losekoot

Patricia Pisters, hoogleraar filmwetenschap en mediastudies van de Universiteit van Amsterdam,  is momenteel directeur van de Amsterdam School of Cultural Analysis (ASCA). Voor haar onderzoek en onderwijs werkt ze op het snijvlak van filmstudies, mediastudies, filosofie en neurowetenschappen. Pisters analyseert de hedendaagse (beeld)cultuur en onderzoekt hoe beelden ons denken beïnvloeden. Ze bestudeerde het werk van Hitchcock in een handboek over filmtheorie en deed onder meer onderzoek naar Maghreb-cinema, nieuwe Hollywood-esthetiek en Nederlandse filmcultuur.