Maya Arad Yasur, alumnus Dramaturgie aan de Universiteit van Amsterdam, heeft afgelopen vrijdag de Theatertreffen Stückemarkt 2018 gewonnen met haar toneeltekst ‘Amsterdam’. Haar tekst wordt de komende twee seizoenen geproduceerd door Schauspiel Köln.
Maya Arad Yasur (foto: Steve Alcemi)

Tijdens de internationale competitie lette de jury van de Theatertreffen Stückemarkt dit jaar specifiek op innovatieve theaterteksten die beschrijven hoe je een verdeelde wereld met elkaar deelt. Uit alle inzendingen werd een longlist van 20 stukken geselecteerd die vervolgens werd teruggebracht naar zes genomineerden. Yasurs tekst is tijdens Theatertreffen, na een anderhalf uur durende openbare discussie, bekroond met de eerste prijs.

Toneeltekst ‘Amsterdam’

Het stuk Amsterdam volgt het verhaal van een Israëlische vrouw die een gasrekening uit 1944 onderzoekt. In één dag staat haar wereld op zijn kop en realiseert ze zich het belang van haar afkomst en haar identiteit. De auteur weet de spanning van het stuk te combineren met humoristische elementen. Ze laat op indrukwekkende wijze zien hoe snel een zogenaamd open samenleving zijn grenzen bereikt.

Over de auteur

Maya Arad Yasur, geboren in 1976 in Israël, studeerde dramaturgie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft naast Theatertreffen Stückemarkt 2018 nog andere prijzen gewonnen. Haar stuk Suspended (2010) won de eerste prijs op het International Playwriting Competition van de ITI (International Theatre Institute) en UNESCO. In 2014 ontving Maya Arad Yasur de Habima Award voor jonge kunstenaars.