Het regisseursduo Malou Wagenmaker en Bo van der Meer, beiden alumni van de master Film Studies, hebben op het Nederlands Film Festival de Filmprijs van de Stad Utrecht gewonnen voor hun debuutfilm Cheek to Cheek. De prijs bestaat uit een beeld en een geldbedrag van € 5.000.
Cheek to Cheek
Foto: Roswitha de Boer. De fotoreportage van Cheek to Cheek is begin oktober te zien in Pakhuis De Zwijger.

Cheek to Cheek is een intieme documentaire over de kwetsbaarheid én de kracht van het ouder worden. In de film wordt een zaal in een verzorgingshuis omgetoverd tot een heuse ballroom, compleet met fluwelen tafelkleedjes en oude platenkoffers. Op de platenspeler wordt nostalgische muziek van de jaren veertig tot nu gedraaid. Vier hoogbejaarde bezoekers van dit magische dansfestijn worden in de documentaire gevolgd. Ondanks lichamelijke of geestelijke haperingen genieten deze dames en heren tijdens deze muzikale bijeenkomsten volop van het leven.

Volgens de jury, bestaande uit André van Duren, Hanna van Niekerk en Reber Dosky, had het onderwerp 'dansende senioren in het bejaardentehuis' eenvoudig kunnen leiden tot een karikatuur. In plaats daarvan laat de film naar het oordeel van de jury zien hoe ouderen opbloeien bij de muziek die gekozen is bij hun karakters. ‘De film houdt ons een spiegel voor, voor de omgang met senioren. Uit het feit dat de makers deze film hebben gemaakt buiten ieder format of stimuleringsprogramma om blijkt de urgentie voor de makers van deze film.'

Cheek to Cheek is op donderdag 4 oktober nog te zien op het NFF. De fototentoonstelling van Cheek to Cheek, die eerder op het NFF te zien was, is begin oktober te zien in Pakhuis De Zwijger.

Master Film Studies

De master Film Studies is een eenjarig masterprogramma binnen Mediastudies. In de QS World University Rankings 2018 staat de UvA wereldwijd op nummer 1 op het gebied van Communication & Media Studies.