Veelgestelde vragen over Canvas

Wat is Canvas?

Canvas is sinds 1 september 2018 de (nieuwe) digitale leeromgeving van de Universiteit van Amsterdam. Het wordt gebruikt door alle docenten en studenten van de UvA. Elk vak heeft een eigen "pagina" waarop o.a. lesmateriaal wordt gepubliceerd. Ook kan de docent via Canvas zijn/haar studenten een mail sturen.

Hoe krijg ik een Canvas-account?

Wanneer u zich inschrijft voor een Open UvA-College ontvangt u automatisch een (tijdelijk) Canvas-account. U hoeft hiervoor niets te doen. U ontvangt kort voor aanvang van het Open UvA-College een e-mail van de Servicedesk ICTS van de UvA. In de mail wordt aan u gevraagd uw UvAnetID te activeren. Volg hiervoor de instructies in de mail. Een UvAnetID bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord. Na activering van uw UvAnetID kunt u inloggen op Canvas. 

Hoe log ik in op Canvas?

  1. Zorg dat u uw UvAnetID bij de hand hebt. Zonder UvAnetID kunt u niet inloggen. 
  2. Open de website van Canvas.
  3. Klik op "UvA Login".
  4. Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in.
  5. U hebt nu uw eigen Canvas-startpagina geopend.

Ik weet mijn wachtwoord voor Canvas niet meer.

Stuur een mail naar de helpdesk van Canvas canvas-fgw@uva.nl met als onderwerp “Ik ben mijn wachtwoord vergeten”. U ontvangt per mail een nieuw wachtwoord. Bewaar dit op een veilige plek. 

Wilt u meer weten over het veilig bewaren van wachtwoorden, bezoek dan eens de volgende sites:

https://www.seniorweb.nl/artikel/wachtwoorden-bewaren
https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/keepass-wachtwoordkluis
https://www.rtlnieuws.nl/technieuws/veilig-je-wachtwoorden-bewaren-dit-zijn-de-beste-apps

Ik volg een Open UvA-College maar ik heb geen UvAnetID ontvangen.

Soms komt de mail met uw UvAnetID terecht in uw spammap of junk e-mail. Controleer eerst of de mail in een van deze mappen terecht is gekomen. Geen mail in uw spammap of junk e-mail? Neem dan contact op met de Servicedesk Administratief Centrum via 020 525 1404 of per e-mail via servicedesk-ac@uva.nl.

Hoe verander ik de standaardtaal in Canvas?

Canvas is standaard ingesteld op Engels. Dit kunt u wijzigen naar Nederlands. 

  1. Open de website van Canvas.
  2. Klik op de knop "UvA Login".
  3. Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in.
  4. Klik links in de rode verticale menubalk op "Account" en selecteer "Instellingen".
  5. Klik op de knop "Instellingen bewerken" (rechts in beeld).
  6. Wijzig de taal naar het Nederlands (of een andere taal) en klik op de rode knop "Instellingen bijwerken"
  7. U hebt nu de taal gewijzigd naar Nederlands (of een andere taal).

Er verschijnen foutberichten of ik kan een bestand niet openen.

In het geval van problemen kunt u contact opnemen met Team Canvas van de Faculteit der Geesteswetenschappen via canvas-fgw@uva.nl. Probeer eerst of het probleem in een andere webbrowser (Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari) of op een ander apparaat (pc, telefoon of tablet) ook optreedt. Geef in uw melding aan in welke browser(s) en op welk apparaat u de foutmelding kreeg.

Ik heb een probleem met het lesmateriaal van het Open UvA-College dat ik volg.

Als u vragen hebt over het lesmateriaal (zoals leesopdrachten, PowerPointpresentaties of readers) neemt u contact op met de docent van het vak. De Illustere School en de Canvas helpdesk zijn niet verantwoordelijk voor het lesmateriaal dat de docent op Canvas plaatst. 

Is veiligheid van mijn persoonlijke gegevens gewaarborgd?

Ja, er is een bewerkersovereenkomst ondertekend door de leverancier van Canvas. Meer informatie vindt u op Policy - Learning Management System 'Canvas'.

Gepubliceerd door  Illustere School

17 oktober 2018