Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Beter ontleden, met minder

Eigen ontleedvaardigheid vergroten en ontleden toegankelijker en aantrekkelijker maken in de klas.

Leraren Nederlands ontwerpen in deze cursus gezamenlijk lessen waarin leerlingen aan de slag gaan met ontleden op een taalbeschouwelijke manier. Onderzoekend leren en taalvergelijking spelen hierbij een centrale rol.

Deze cursus heeft drie doelen, namelijk:

  1. leraren vergroten hun eigen competentie op het gebied van ontleden;
  2. leraren actualiseren hun kennis op dit gebied;
  3. leraren maken ontleden toegankelijk en aantrekkelijk voor leerlingen in de klas.

Cursisten krijgen in de cursus een wetenschappelijke inleiding over taalbewustzijn en de inzet van comparatieve taalkunde in de klas om hun eigen kennis te actualiseren. Daarbij is ook aandacht voor taalvergelijking en taalintuïties van (meertalige) leerlingen: Hoe kun je de intuïties van leerlingen omzetten in taalkennis? Deelnemers ontwerpen hiermee een les voor hun eigen klassen en krijgen en geven feedback. De didactiek die wordt voorgesteld voor deze lessen is die van het onderzoekend leren.

Programma

15.00-17.00, met een kwartier pauze

Donderdag 8 april, eerste bijeenkomst:

  • Check-in en voorstellen via padlet
  • Minder doen, maar beter: hoe scherpe keuzes helpen bij het verbeteren van ontleedonderwijs
  • Geleide oefening: zelf ontleden in breakoutrooms
  • Relevantie voor in de klas

Opdracht:

  • Maak een conceptles/opdracht aan de hand van het materiaal van de eerste bijeenkomst.

Donderdag 15 april, tweede bijeenkomst

  • Bespreken conceptlessen.
  • Praktische handreikingen voor de uitvoering van onderzoekend leren: hoe maak je lessen toegankelijk en aantrekkelijk in de klas?

Opdracht:

  • Finaliseer de les, voer hem uit.

Datum van de derde bijeenkomst is nog in overleg

  • Verslag en uitwisseling van de lessen.

Locatie

Deze nascholing vindt online plaats. We gebruiken interactieve werkvormen en pauze om een aantrekkelijk en stimulerend online programma te verzorgen.

Deelnemers en kosten

De cursus vindt doorgang bij minimaal 12 deelnemers en biedt plaats aan maximaal 20 deelnemers. De kosten bedragen € 250,-. 

Docenten

Suzanne Aalberse is universitair docent bij de vakgroep Nederlandse taalkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Ze doet onderzoek naar de vernederlandsing van Chinese talen in Nederland, naar de geschiedenis van het Nederlands en ze is betrokken bij project MIND (meertaligheid in dagopvang [http://mind.humanities.uva.nl/]). Met Pieter Muysken en Ad Backus schreef ze het boek ‘Heritage languages; a language contact approach’.  

Dr. S.P. (Suzanne) Aalberse

Faculteit der Geesteswetenschappen

Capaciteitsgroep Nederlandse Taalkunde

Sonja van Overmeeren is vakdidacticus Nederlands aan de Interfacultaire Leraren Opleiding (ILO) van de Universiteit van Amsterdam en docent Nederlands op een middelbare school (Helen Parkhurst in Almere).

Drs. S.H.S. (Sonja) van Overmeeren

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Powl Docenten ILO

Voor meer informatie over deze cursus, kunt u contact opnemen met Dr. Suzanne Adema