Deze cursus heeft drie doelen, namelijk:
- leraren vergroten hun eigen competentie op het gebied van ontleden;
- leraren actualiseren hun kennis op dit gebied;
- leraren maken ontleden toegankelijk en aantrekkelijk voor leerlingen in de klas.
Cursisten krijgen in de cursus een wetenschappelijke inleiding over taalbewustzijn en de inzet van comparatieve taalkunde in de klas om hun eigen kennis te actualiseren. Daarbij is ook aandacht voor taalvergelijking en taalintuïties van (meertalige) leerlingen: Hoe kun je de intuïties van leerlingen omzetten in taalkennis? Deelnemers ontwerpen hiermee een les voor hun eigen klassen en krijgen en geven feedback. De didactiek die wordt voorgesteld voor deze lessen is die van het onderzoekend leren.
Programma
15.00-17.00, met een kwartier pauze
Donderdag 8 april, eerste bijeenkomst:
- Check-in en voorstellen via padlet
- Minder doen, maar beter: hoe scherpe keuzes helpen bij het verbeteren van ontleedonderwijs
- Geleide oefening: zelf ontleden in breakoutrooms
- Relevantie voor in de klas
Opdracht:
- Maak een conceptles/opdracht aan de hand van het materiaal van de eerste bijeenkomst.
Donderdag 15 april, tweede bijeenkomst
- Bespreken conceptlessen.
- Praktische handreikingen voor de uitvoering van onderzoekend leren: hoe maak je lessen toegankelijk en aantrekkelijk in de klas?
Opdracht:
- Finaliseer de les, voer hem uit.
Datum van de derde bijeenkomst is nog in overleg
- Verslag en uitwisseling van de lessen.
Locatie
Deze nascholing vindt online plaats. We gebruiken interactieve werkvormen en pauze om een aantrekkelijk en stimulerend online programma te verzorgen.
Deelnemers en kosten
De cursus vindt doorgang bij minimaal 12 deelnemers en biedt plaats aan maximaal 20 deelnemers. De kosten bedragen € 250,-.
Docenten
Suzanne Aalberse is universitair docent bij de vakgroep Nederlandse taalkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Ze doet onderzoek naar de vernederlandsing van Chinese talen in Nederland, naar de geschiedenis van het Nederlands en ze is betrokken bij project MIND (meertaligheid in dagopvang [http://mind.humanities.uva.nl/]). Met Pieter Muysken en Ad Backus schreef ze het boek ‘Heritage languages; a language contact approach’.
Faculteit der Geesteswetenschappen
Capaciteitsgroep Nederlandse Taalkunde
Sonja van Overmeeren is vakdidacticus Nederlands aan de Interfacultaire Leraren Opleiding (ILO) van de Universiteit van Amsterdam en docent Nederlands op een middelbare school (Helen Parkhurst in Almere).
Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Powl Docenten ILO
Voor meer informatie over deze cursus, kunt u contact opnemen met Dr. Suzanne Adema