Canvas is de digitale leeromgeving van de UvA. Elk vak heeft een eigen 'pagina' waarop onder andere lesmateriaal wordt geplaatst. U krijgt toegang tot Canvas voor de duur van uw Open UvA-college.
Wanneer u zich inschrijft voor een Open UvA-college ontvangt u automatisch een (tijdelijk) Canvas-account. Kort voor aanvang van het Open UvA-college ontvangt u een e-mail van de Servicedesk ICTS van de UvA waarin u wordt gevraagd uw UvAnetID te activeren. Volg hiervoor de instructies in de mail. Een UvAnetID bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord. Na activering van uw UvAnetID kunt u inloggen op Canvas.
In de loop van 2025 zal tweestapsverificatie ingevoerd worden om te kunnen inloggen in Canvas.
Om tweestapsverificatie te kunnen installeren krijgt u dan van de UvA een tijdelijk UvA-emailadres. Via dit UvA-mailadres kunt u de tweestapsverificatie op uw mobiele telefoon installeren. Houd dan hiervoor bij uw laptop of tablet ook uw smartphone bij de hand.
Om in te loggen in uw UvA-mail gaat u naar: outlook.office.com.
U stelt nu tweestapsverificatie in op uw mobiele telefoon
1. Log in op laptop of tablet: https://aka.ms/mfasetup
2. Gebruik nu uw nieuwe UvA- mailadres en het wachtwoord dat u eerder heeft aangemaakt bij het aanmaken van uw UvAnetID.
3. Klik op ‘Volgende’ tot er een QR-code verschijnt.
4. Download nu op uw mobiele telefoon de Microsoft Authenticator-app uit de App Store of de Google Play Store.
5. Open de Microsoft Authenticator-app en klik op ‘Account Toevoegen’, vervolgens op ‘Werk- of School-account’ en dan op ‘Scan QR-code’.
6. Scan de QR-code die op uw laptop of tablet wordt weergegeven en klik op ‘Volgende’.
7. U ontvangt op uw telefoon een aanmeldverzoek. Keur deze goed.
8. Klik op uw laptop of tablet op 'Volgende' en 'Gereed'.
9. Uw tweestapsverificatie is nu succesvol ingesteld
Op de UvA-pagina over het UvAnetID staat een optie ‘wachtwoord vergeten'. Als u hier uw geboortedatum en wachtwoord invult kunt u een nieuw wachtwoord instellen.
Soms komt de mail met uw UvAnetID terecht in uw spammap. Controleer eerst of de mail in deze map terecht is gekomen.
Geen mail ontvangen? Neem dan contact op met de Servicedesk Administratief Centrum via 020 525 1404 of per e-mail via servicedesk-ac@uva.nl.
Canvas is standaard ingesteld op Engels. Dit kunt u wijzigen naar Nederlands.
Probeert u eerst of het probleem in een andere webbrowser (Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari) of op een ander apparaat (pc, telefoon of tablet) ook optreedt. Heeft u dan nog problemen met het inloggen in Canvas, stuurt u dan een e-mail naar de Illustere School waarin u vermeldt om welk Open UvA-college het gaat en wat het probleem is. Geef in uw melding ook aan in welke browser(s) en op welk apparaat u de foutmelding kreeg.
E: illustereschool-fgw@uva.nl