De Stichting Aikaterini Laskaridis financiert de komende jaren onderzoek aan de Faculteit der Geesteswetenschappen op het gebied van Nieuwgriekse studies, door jaarlijks een tot twee wetenschappers uit te nodigen om onderzoek te doen. De stichting ondersteunt daarmee het werk van de Marilena Laskaridis-leerstoel, waarop Maria Boletsi als hoogleraar is benoemd.
Oratie Maria Boletsi
Foto: Jos Kuklewski

Met de onderzoeksplaatsen wil de Stichting Aikaterini Laskaridis de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek van Nieuwgriekse studies aan de UvA versterken en de wetenschappelijke samenwerking en uitwisseling in internationaal perspectief bevorderen. Jonge en meer ervaren onderzoekers krijgen zo de gelegenheid hun wetenschappelijk werk voort te zetten. De UvA is de enige universiteit in Nederland waar de Nieuwgriekse taal en cultuur bestudeerd worden.

Oratie Maria Boletsi

De Stichting Aikaterini Laskaridis maakte de financiële steun bekend ter gelegenheid van de oratie van Maria Boletsi als bijzonder hoogleraar Nieuwgriekse studies, op vrijdag 21 september. De oratie werd bijgewoond door Dimitrios Chronopoulos, ambassadeur van Griekenland; Elpidoforos Economou, ambassadeur van Cyprus, en Konstantinos Mazarakis Aineian, directeur van de Stichting Aikaterini Laskaridis.

Prof. dr. Maria Boletsi werd in oktober 2017 benoemd tot bijzonder hoogleraar Nieuwgriekse studies, vanwege de Marilena Laskaridis-leerstoel van het Nederlands Genootschap voor Nieuwgriekse studies (NGNS). Als bijzonder hoogleraar gaat Maria Boletsi zich richten op de studie van het moderne Griekenland en Cyprus. Boletsi heeft een brede achtergrond in de geesteswetenschappen. Zo richt zij zich onder meer op moderne Engelse, Nederlandse en Griekse letterkunde, literatuur- en cultuurtheorie, postkoloniale literatuur, post-9/11 literatuur en politieke retoriek, beeldende kunst en conceptuele geschiedenis. De laatste jaren is de hedendaagse Griekse cultuur centraal komen te staan in haar werk.

Totstandkoming leerstoel

De oprichting van de leerstoel is op initiatief van het Nederlands Genootschap voor Nieuwgriekse Studies (NGNS), een wetenschappelijke organisatie die is opgericht in 1996. Het NGNS heeft als doel  de bevordering van onderzoek en onderwijs op het gebied van de Nieuwgriekse taal, letterkunde, geschiedenis en cultuur, in de breedste zin van het woord. De Aikaterini Laskaridis Foundation zet zich in voor de bevordering van de Griekse letteren en cultuur en van de maritieme traditie en geschiedenis. Ook het ministerie van Cultuur van de Griekse Republiek Cyprus draagt bij aan de leerstoel.

Prof. dr. M. (Maria) Boletsi

Faculteit der Geesteswetenschappen