In 2018 bestaat de cursus uit een studiedag aan de UvA te Amsterdam en een achtdaagse studiereis naar Noord-Griekenland. De inhoudelijke leiding van de studiedag en de reis is in handen van prof. dr. Vladimir Stissi (mediterrane archeologie) en drs. Christine de Haan-Oudshoorn (klassieke taal- en letterkunde).
Olynthos

Eindexamen Grieks 2018

Het thema van de cursus sluit aan bij het eindexamen Grieks van 2018 (Herodotus, Historiae) en in ruimere zin bij de lessen klassieke talen en geschiedenis in het vwo. Het centrale thema van de cursus vormt de opkomende macht van het koningshuis der Archeaden, o.a. ten gevolge van de goud- en zilverwinning in het Macedonisch gebied, de grootschalige uitbreiding van het Rijk door Philippus II en zijn zoon Alexander de Grote en de vermenging van Macedonisch/Griekse en Oosterse culturen ten gevolge hiervan. Daarnaast zal aandacht worden besteed aan het feit dat de Macedonische vorsten zich steeds sterk hebben geïdentificeerd met de Grieken en de Griekse cultuur. Recent historisch en archeologisch onderzoek, maar ook receptiegeschiedenis en lieux de mémoires spelen hierbij een belangrijke rol.

Macedonische koningen

Op het programma staan de woonplaatsen, religieuze centra en monumentale graven van de Macedonische koningen, zoals Aigai/Vergina, Pella en Dion, maar ook andere belangrijke archeologische plaatsen als Dodona, Olynthos, Stageira en Amphipolis. De deelnemers nemen actief deel aan de cursus door middel van het geven van presentaties op de sites die worden bezocht. Een aantal avonden staan lezingen op het programma.

Doelgroep

De cursus is vooral bedoeld voor docenten klassieke talen en geschiedenis die lesgeven in de bovenbouw van het vwo. Ook geïnteresseerde docenten uit andere disciplines (o.a. geografie, kunstgeschiedenis en filosofie) kunnen zich aanmelden.

Data

De studiedag vond plaats op zaterdag 1 september 2018 te Amsterdam. De reisdata: 17 t/m 24 oktober 2018.

Informatie

Voor de kosten kunt u een beroep doen op het voor u beschikbare nascholingsgeld van uw school. De cursus vindt doorgang bij minimaal 20 deelnemers en biedt plaats aan maximaal 25 deelnemers.

Aanmelden is niet meer mogelijk.

Contact

Voor vragen kunt u contact opnemen met Reinie Teeling van Labrys Reizen via telefoonnummer 024-3822116 of via e-mail rt@labrysreizen.nl.

Lerarenregister

Voor deelname aan de cursus ontvangt u een certificaat van de UvA van 80 uren. Deze cursus voldoet aan de voorwaarden voor professionaliseringsactiviteiten zoals omschreven in de wet Beroep- en Lerarenregister die in 2018 ingaat.