De Faculteit der Geesteswetenschappen organiseert in het najaar van 2024 opnieuw een intensieve nascholingscursus voor docenten in het voorgezet onderwijs.

De cursus bestaat uit een achtdaagse studiereis naar Griekenland, in samenwerking met Labrys Reizen. De inhoudelijke leiding van de reis is in handen van dr. Gert Jan van Wijngaarden (Mediterrane Archeologie UvA) en drs. Christine de Haan-Oudshoorn (klassieke taal- en letterkunde).

Deze cursus is erop gericht om voldoende informatie te verkrijgen voor een reis naar de belangrijkste archeologische plekken op het vasteland van Griekenland. Bovendien zullen we ter plekke onderwijsmateriaal ontwikkelen dat op zo’n reis en in de klas gebruikt kan worden. Iedere dag zal in de ochtend een bepaalde plek gedetailleerd worden bekeken, waarbij de laatste inzichten uit de archeologie worden gedeeld. De middagen zullen dan worden gebruikt om de mogelijkheden voor onderwijs in en over die plaats te behandelen, waarbij we aansluiten op de bestaande schoolpraktijk. In de avonden zijn er colleges over de plekken die we bezoeken. Deze cursus is zeer geschikt als voorbereiding op een Griekenlandreis met leerlingen.

De cursisten nemen actief deel door het vooraf aanleveren van materiaal over een van de sites die worden bezocht en door ter plekke onderwijs te ontwikkelen. ’s Avonds staan lezingen of workshops op het programma.

Doelgroep

De cursus is bedoeld voor docenten klassieke talen, kunstgeschiedenis en geschiedenis die lesgeven in de bovenbouw van het vwo. Ook geïnteresseerde docenten uit andere disciplines kunnen zich aanmelden.

Data

• De reis vindt plaats van woensdag 23 t/m woensdag 30 oktober 2024 (deels in de herfstvakanties van de verschillende regio’s).
  • Er is een nakomdag op zaterdag 9 november.

Aantal deelnemers

De cursus vindt doorgang bij minimaal 15 deelnemers en biedt plaats aan maximaal 20 deelnemers.

Nascholingsbudget

Voor de kosten en uren kunt u een beroep doen op het voor u persoonlijk beschikbare nascholingsbudget op uw school.

Certificaat

Voor deelname aan deze cursus ontvangt u een certificaat van de UvA van 80 uren.

• Programma

14.00 uur: afsluiting cursus op het NIA

16.30 uur: vertrek luchthaven Athene

19.55-22.20 uur: vlucht Athene – Eindhoven Airport

De genoemde tijden zijn onder voorbehoud i.v.m. gewijzigde vluchttijden en/of openingstijden van sites/musea.

Dr. G.J.M. (Gert Jan) van Wijngaarden

Faculteit der Geesteswetenschappen