Rutger Helmers (1980) is universitair docent bij de capaciteitsgroep Muziekwetenschap, gespecialiseerd in negentiende-eeuwse muziekgeschiedenis, met een nadruk op nationale identiteit, opera en het Russische Keizerrijk. Hij doceert verscheidene vakken op het gebied van historische Muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, en zijn huidige onderzoek richt zich op representaties van Oekraïne binnen het muzikale leven van het Russische Keizerrijk. Hij is in 2012 aan de Universiteit Utrecht gepromoveerd bij Emile Wennekes en Marina Frolova-Walker (University of Cambridge), en naast zijn positie aan de UvA is hij sindsdien als docent verbonden geweest aan de opleiding Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht en Algemene Cultuurwetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Van 2015 tot 2022 is hij redacteur geweest van het interdisciplinaire tijdschrift De Moderne Tijd. De Lage Landen, 1780-1940, van 2016 tot 2019 bestuurslid bij de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis (KVNM), en in 2022 gastonderzoeker (HURI Research Fellow) aan het Harvard Ukrainian Research Institute. Zijn werk heeft geleid tot verschillende publicaties waaronder de monografie Not Russian Enough? Nationalism and Cosmopolitanism in Nineteenth-Century Russian Opera (University of Rochester Press, 2014) en bijdragen aan Nineteenth-Century Music Review, Čajkovskij-Studien, The Cambridge History of Nationhood and Nationalism, The Oxford Handbook to the Operatic Canon, and Music & Letters.