Wanneer is een gebouw het ‘waard’ om een monument te zijn? Wie bepaalt wat schoonheid is en volgens welke criteria? We bestuderen het institutionele kader, zoals nationale wetgeving, en zijn historische en theoretische achtergrond.
In 1986 publiceerde Donald Olsen zijn baanbrekende boek The City as a Work of Art. London, Paris, Vienna. Olsen beweerde dat de moderne 19de-eeuwse metropolen niet alleen aantrekkelijk waren als centra van werkgelegenheid, vermaak en emancipatie, maar ook vanwege hun schoonheid. Nieuwbouw werd onderworpen aan strikte esthetische regimes en historische gebouwen werden beschermd als monument. De straat- en pleinwanden en de inrichting van de publieke ruimte, kortom, de stad zélf werd opgevat als een totaal-kunstwerk. Artistieke scholing van architecten, stedenbouwers, maar ook van het publiek, dat immers de stedelijke ruimte gebruikte, was belangrijker dan ooit om de stad als kunstwerk op waarde te schatten.
In dit college analyseren we de historische en actuele praktijk van esthetische regie van erfgoed en nieuwbouw. Wie bepaalt wat schoonheid is en volgens welke criteria? Wanneer is een gebouw het ‘waard’ om een monument te zijn? We bestuderen het institutionele kader (zoals internationale verdragen, nationale wetgeving) en zijn historische en theoretische achtergrond. Ook besteden we aandacht aan de keerzijde van esthetische regie, die gepaard kan gaan met grootschalige sloop of met het uitsluiten van groepen die ‘detoneren’, vanwege hun andere smaak of stedelijke leefwijze.
Dit Open UvA-college maakt deel uit van het publieksprogramma van de Faculteit der Geesteswetenschappen (FGw). Naast Open UvA-colleges omvat het publieksprogramma ook bijzondere lezingen en collegereeksen van emeriti. Het publieksprogramma is bedoeld voor alumni, medewerkers die bijscholing wensen en alle anderen met interesse in kunst, cultuur, filosofie, taal en literatuur, geschiedenis en religie.