Hettitisch 1: Inleiding in taal en schrift

Open Programma

Toen de taal van de Hettitische kleitabletten in 1915 na veel moeite definitief was ontcijferd, was de verrassing groot: het in het Oudoosterse spijkerschrift geschreven, uit het tweede millennium v.Chr. daterende Hettitisch bleek een Indo-Europese taal te zijn. Daarmee was deze taal een heel oude verwant van onder meer het Grieks en Latijn, en het Nederlands en Engels.

Alleen al vanwege deze heel oude verwantschap is de kennismaking met het Hettitisch interessant. Kennis van het Hettitisch biedt bovendien de sleutel tot een boeiende literatuur, met meer dan 3000 jaar oude wetten, historische teksten, mythologische teksten, gebeden, rituelen, et cetera. In dit college gaat het vooral om (passieve) taalverwerving van het Hettitisch. Aan het einde van de cursus komt ook tekstlectuur aan bod.

U kunt Hettitisch 1: Inleiding in taal en schrift vervolgen met Hettitisch 2 en beide Open UvA-colleges verdiepen met Hettitische cultuurgeschiedenis.

Docenten

Prof. dr. J.J.M. (Joost) Hazenbos

Faculteit der Geesteswetenschappen

Capaciteitsgroep Griekse en Latijnse talen en culturen

Data, tijd, locatie en prijs

• 19 februari t/m 21 maart 2024
  • maandag, woensdag en donderdag van 11.00-13.00 uur
  • BG 2, zaal 0.12 (op maandag en woensdag) en BG 1, zaal 0.04 (op donderdag)
  • cursusprijs: € 165 (voor AUV-leden € 148)

Belangrijk om te weten

• De aanmelddeadline voor dit vak was 22 januari; de inschrijving is inmiddels gesloten.
  • Dit vak maakt deel uit van het reguliere onderwijsaanbod van de UvA. Er kunnen tijdens de collegereeks wijzigingen in het rooster optreden. Raadpleeg voor actuele roostergegevens: www.rooster.uva.nl
  • U volgt dit Open UvA-college als toehoorder. Dit betekent dat u alleen de hoorcolleges mag volgen (geen werkcolleges), geen tentamen doet en geen studiepunten behaalt.

Studiemateriaal

• Aanbevolen literatuur is: O.R. Gurney, The Hittites (Penguin Books, Londen 1990).
  • Ander studiemateriaal wordt tijdens het college uitgedeeld.

Publieksprogramma Geesteswetenschappen

Dit Open UvA-college maakt deel uit van het publieksprogramma van de Faculteit der Geesteswetenschappen (FGw). Naast Open UvA-colleges omvat het publieksprogramma ook bijzondere lezingen en collegereeksen. Het publieksprogramma is bedoeld voor alumni, werknemers die bijscholing wensen en alle anderen met interesse in kunst, cultuur, filosofie, taal en literatuur, geschiedenis en religie.

Feiten & cijfers
Vorm