Steden zijn bij uitstek de plekken waar geschiedenis wordt gemaakt. Van oudsher concentreert de politieke macht zich in de steden. Hier ontstaan ook sociale bewegingen en vindt culturele vernieuwing plaats. Het wonen in een stad verschaft identiteit en een gevoel van saamhorigheid, maar kan ook leiden tot spanningen tussen individuen en groepen met verschillende achtergronden en overtuigingen. Deze conflicten kunnen leiden tot uitsluiting van stadsbewoners op basis van klasse, gender, etniciteit of religie. In het heetst van de strijd formuleerden stedelingen en stedelijke instituties de afgelopen 2500 jaar steeds nieuwe antwoorden op die immer actuele vraag: van wie is de stad eigenlijk?

Iedere week zal een deskundige een stad uit een bepaalde periode in de wereldgeschiedenis belichten: van Rome onder de Romeinse Keizers naar vroegmodern Tokyo tot Amsterdam in het laatste kwart van de twintigste eeuw.

Data, tijd(en), locatie en prijs

• 9 april t/m 23 mei 2024
  • dinsdag van 9.00-11.00 en donderdag van 15.00-17.00 uur
  • P.C. Hoofthuis, zaal 1.04 (dinsdag) en Oudemanhuispoort zaal C0.17
  • cursusprijs: € 210 (AUV-leden € 189)

Aanmelden voor dit vak is helaas niet meer mogelijk; alle vrije plaatsen zijn inmiddels bezet.

Belangrijk om te weten

• U volgt dit Open UvA-college als toehoorder. Dit betekent dat u alleen de hoorcolleges mag volgen (geen werkcolleges), geen tentamen doet en geen studiepunten behaalt.
  • Dit vak maakt deel uit van het reguliere onderwijsaanbod van de UvA. Er kunnen voor en tijdens de collegereeks wijzigingen in het rooster optreden; raadpleeg daarom altijd het rooster voor het college begint.

Publieksprogramma Geesteswetenschappen

Dit Open UvA-college maakt deel uit van het publieksprogramma van de Faculteit der Geesteswetenschappen (FGw). Naast Open UvA-colleges omvat het publieksprogramma ook bijzondere lezingen en collegereeksen. Het publieksprogramma is bedoeld voor alumni, werknemers die bijscholing wensen en alle anderen met interesse in kunst, cultuur, filosofie, taal en literatuur, geschiedenis en religie.

Feiten & cijfers
Vorm