De studiolo was de plek waar de bewoner zich kon terugtrekken om te lezen, muziek te maken, of in gezelschap de meest exquise kunstcollecties te bekijken. Deze ruimte was tevens de plek om het actieve leven voor het contemplatieve in te wisselen. Om de blik op de wereld binnenstebuiten of buitenstebinnen te draaien: het hart van het humanisme. Het fenomeen wortelt in een vereenzelviging met de natuur en in het religieuze kluizenaarsleven.

De bestudering van studioli brengt ons naar Ferrara, Florence, Urbino, Gubbio en Mantua. Het richt zich op vorsten en opdrachtgevers als Federico di Montefeltro, Isabella d’Este en Francesco I de’ Medici. Het biedt de kans de werken van onder andere Giovanni Bellini, Francesco di Giorgio, Leonardo, Giuliano da Maiano, Titiaan en Vasari te bestuderen. En nodigt uit te denken over het ontwerpen van labyrint-achtige plattegronden met kleine studeerkamers en immense bibliotheken, over het vervaardigen van bronzen kleinoden en illusionistisch houtsnijwerk. De studiolo boetseerde het autonome, verantwoordelijke en gezaghebbende individu. Het was de hersenpan van waaruit natuur en cultuur begrepen kon worden.

Symposium

Op woensdag 20 maart sluit de collegereeks af met een dagsymposium in de Aula. Tijdens het symposium zullen de musici Marco Beasley (zang) en Franco Pavan (luit) vertellen over de opzienbarende ontdekking die zij gedaan hebben aangaande de muziek die juist in studioli werd gespeeld. Zij zullen de muziek uiteraard ook ten gehore brengen. U kunt zich nog voor het symposium aanmelden (los van de collegereeks).

Data, tijd, locatie en prijs

• 14 februari t/m 13 maart, woensdag van 14.00-16.00 uur.
  • Symposium, woensdag 20 maart van 10.00-16.30 uur.
  • De Aula is telkens een half uur voor aanvang open.
  • Prijs hele reeks: € 210 voor reguliere cursisten / € 189 voor AUV-leden.
  • Prijs symposium: € 50 reguliere cursisten / € 45 voor AUV-leden.

Studiemateriaal

• Handboek: Dora Thornton, The Scholar in his Study: Ownership and Experience in Renaissance Italy, New Haven & London, Yale University Press, 1997.
  • Aanvullende literatuur wordt op Canvas bekendgemaakt en staat ook in de programmaflyer die u hieronder kunt downloaden.

Livestream

• Er is een livestream met de mogelijkheid deze later nog terug te kijken; de link ernaartoe komt op Canvas te staan.
  • Het symposium heeft geen livestream en kan niet later nog teruggekeken worden.

Docenten

Dr. M. (Machtelt) Brüggen Israëls

Dr. A.R. (Arjan) de Koomen

Prof. dr. H.T. (Hugo) van der Velden

Publieksprogramma Geesteswetenschappen

Deze lezingenreeks maakt deel uit van het publieksprogramma van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Naast bijzondere lezingen- en collegereeksen omvat het publieksprogramma ook Open UvA-colleges. Het publieksprogramma is bedoeld voor alumni, werknemers die bijscholing wensen en alle anderen met interesse in kunst, cultuur, filosofie, taal en literatuur, geschiedenis en religie.

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411
1012 WN Amsterdam

Feiten & cijfers