Vrouwen hebben in de westerse kunst altijd een rol gespeeld, maar alleen in de marge van de kunstgeschiedschrijving kom je ze tegen. In deze reeks hoorcolleges onderzoeken we in welke gedaantes vrouwen zichtbaar zijn in de kunst, vanaf de Middeleeuwen tot heden.
'Whose story is the history of art, anyway?' stelden de Guerrilla Girls, een groep anonieme vrouwen die de namen van overleden kunstenaressen als Kathe Kollzwitz en Frida Kahlo als pseudoniem gebruiken om de herinnering aan deze vrouwen levend te houden.
Vrouwen hebben in de westerse kunst altijd een rol gespeeld, maar alleen in de marge van de kunstgeschiedschrijving kom je ze tegen. Tijdens deze cursus onderzoeken we in welke gedaantes vrouwen via de kunst van middeleeuwen tot heden zichtbaar zijn. In steen en verf werden zij vereeuwigd, als kunstenaressen manifesteerden zij zich, als opdrachtgeefsters beïnvloedden zij de kunstproductie en als kunsthistorici bediscussieerden zij canonvorming en museale presentaties.
In de hoorcolleges worden verschillende thema’s bestudeerd en bediscussieerd, aan de hand van bijvoorbeeld publicaties van Linda Nochlin (1971, 2006), Whitney Chadwick (1990) en Therese Martin (2013). Maar ook door een analyse van kunstenaressen zoals Sofonisba Anguissola, Clara Peeters, Berthe Morisot en Judy Chicago en uiteenlopende opdrachtgeefsters en verzamelaars onder wie Josephine de Beauharnais en Peggy Guggenheim.
Aanmelden voor dit Open UvA-college is helaas niet meer mogelijk; alle vrije plaatsen zijn inmiddels bezet.
Dit Open UvA-college maakt deel uit van het publieksprogramma van de Faculteit der Geesteswetenschappen (FGw). Naast Open UvA-colleges omvat het publieksprogramma ook bijzondere lezingen en collegereeksen. Het publieksprogramma is bedoeld voor alumni, werknemers die bijscholing wensen en alle anderen met interesse in kunst, cultuur, filosofie, taal en literatuur, geschiedenis en religie.