Theorie: tweedetaalverwerving, meertaligheid en geletterdheid
De wetenschappelijke inhoud van deze master is gebaseerd op het theoretisch onderzoek naar tweedetaalverwerving, meertaligheid en geletterdheidsontwikkeling. Daarbij is er veel aandacht voor de mogelijkheden om de taalverwervingsprocessen te versnellen door middel van onderwijs en leermiddelen. Ook staan we stil bij de gevolgen van meertaligheid en laaggeletterdheid voor individu en maatschappij.
Beleid en praktijk: taalonderwijs en taalbeleid
Je zult in deze master veel aandacht besteden aan het beleid en de praktijk van het Nederlands als tweede taal en meertaligheid. Hierbij bestrijk je het gehele onderwijsveld: van peuteropvang tot en met volwasseneneducatie. Je bestudeert de verschillende benaderingen en opvattingen in het NT2-onderwijs en de wijze waarop deze gestalte krijgen in het (taal)beleid van scholen, gemeentes en overheidsinstellingen.
Docentschap
In het NT2-onderwijs spelen uiteraard enerzijds het beschikbare onderwijsmateriaal (boeken, et cetera) en anderzijds de leerkracht als bewaker van het didactisch proces een grote rol. Daarom wordt er in afzonderlijke vakken aandacht besteed aan deze twee factoren. Ook is er de (optionele) onderwijs- en ontwikkelstage, waarin je ervaring opdoet met lesgeven in het Nederlands als tweede taal en je eigen lesmateriaal ontwikkelt en uitprobeert. De onderwijs- en ontwikkelstage is een voorwaarde voor het verkrijgen van het certificaat ‘Competent NT2 docent’.
-
Vrije keuze: Aanbevolen masterkeuzevakkenBlok 1Blok 212
-
Tweedetaalverwerving en -taalonderwijsBlok 16
-
Leerkrachtdidactiek Nederlands als tweede taalBlok 26
-
Ontwikkeling leermiddelen Nederlands als tweede taalBlok 36
-
Alfabetisering en geletterdheidBlok 46
-
De meertalige samenleving. Beleid en praktijkBlok 56
-
MasterstageBlok 4Blok 5Blok 618
-
MasterstageBlok 1Blok 212
-
MasterscriptieBlok 1Blok 2Blok 318
-
Kernvakken
Kernvakken van deze master zijn:
- Tweedetaalverwerving en -taalonderwijs
- Didactiek van het Nederlands als tweede taal
- Leermiddelenontwikkeling
- Alfabetisering en geletterdheid
- De meertalige samenleving: Beleid en praktijk
-
Keuzevakken
Er zijn ruime mogelijkheden voor het volgen van keuzevakken, binnen en buiten de faculteit. Je kunt keuzevakken kiezen gericht op de taalontwikkeling van het jonge kind, taalstoornissen, taaltoetsing, of gericht op het boekenvak (uitgeverij en redactie), om enkele voorbeelden te noemen.
-
Stage
De stage in deze duale opleiding geeft je een 'confrontatie' tussen je opgedane kennis en vaardigheden en de praktijk van het NT2-onderwijs en ontwikkelingen op het gebied van meertaligheid. Zo zijn er stages mogelijk bij bijvoorbeeld uitgeverijen die lesmateriaal ontwikkelen of kun je meewerken aan de ontwikkeling en/of uitvoering van beleid, het verzorgen van trainingen, het begeleiden van leerkrachten en het uitvoeren van praktijkonderzoek. Voor het verkrijgen van het certificaat ‘Competent NT2 docent’ moet ten minste 12 EC worden besteed aan de speciaal ingerichte onderwijsstage.
Studenten die een duale masteropleiding volgen, kunnen in sommige gevallen in aanmerking komen voor een vergoeding.
-
Masterscriptie
Je kunt je scriptie schrijven over elk onderwerp dat verband houdt met de verwerving van het Nederlands als tweede taal, meertaligheid, geletterdheidsontwikkeling, alfabetisering, et cetera. Het scriptieonderzoek kan bestaan uit:
- een evaluatie of effectmeting van een taalbeleid of taalbeleidsinstrument
- een kwalitatieve of kwantitatieve analyse van het taalgebruik of de taalverwerving van leerders van Nederlands als tweede taal,
- een experimenteel onderzoek naar het gebruik of de verwerving van het Nederlands als tweede taal,
- of een voor het vakgebied relevant literatuuronderzoek.
- Het onderwerp bepaal je in overleg met je scriptiebegeleider.
Het onderwerp bepaal je in overleg met je scriptiebegeleider.